Zaznacz stronę

Dobre nawyki

4 Gru 2018 | O cukrzycy

Kiedy moja córka zachorowała na cukrzycę typu 1 (a miała wtedy zaledwie 3 lata) często słyszłayśmy obie takie pytanie: „A co ona w ogóle może jeść?” Zatroskane mamy innych dzieci martwiły się po prostu, że osoba chora na cukrzycę typu 1 potrzebuje jakiegoś specjalnego pożywienia i faktycznie przez jakiś czas stanowiło to problem podczas organizacji urodzin albo spotkań po szkole. Często padało też nieśmiertelne stwierdzenie poparte współczującym westchnieniem: bo ona taka biedna, nie może słodyczy, to co my możemy jej dać?

Wtedy starałam się tłumaczyć, że owszem, może zjeść coś słodkiego, ale pod warunkiem, że ma dobry cukier i posiłek będzie przeliczony na WW i WBT (reakcja rodziców: uhmmmm … ale ona wie o co chodzi, tak?) ale, że najlepiej niech zje jakis owoc.

Dziś już nie muszę tłumaczyć, bo nie dość, że mam już duże dziecko oswojone ze swoją chorobą, które  doskonale wie co mu służy, ale przede wszystkim nauczyliśmy się, że raz na jakiś czas nawet diabetyk może pozwolić sobie na kawałek urodzinowego ciasta albo garść żelków. I stwierdzenie „raz na jakiś czas” nie oznacza raz dziennie 😉 tylko np. raz w tygodniu. Szwedzkie dzieci podobno jedzą garść słodyczy raz w tygodniu – nawet te zupełnie zdrowe.

Bo kwestia odżywiania to sprawa prostych nawyków i najważniejsze są te małe, CODZIENNE przyzwyczajenia.

A dobre przyzwczajenia to:

Regularne jedzenie i dobrze zbilansowane posiłki o określonej ilości WW i WBT, które są dostosowane do wagi i wieku dziecka, jego aktywności fizycznej w ciągu dnia i upodobań smakowych. Jestem zdania, że nie ma sensu karmić kogokolwiek tym, czego nie znosi, ale… to bardzo trudne dobrze odżywić kogoś kto jada jedynie bułkę z masłem. Najlepiej od samego początku dbać, żeby mały człowiek polubił różnorodne jedzenie i wybierał to, co jest zdrowe podpatrując co jedzą dorośli obok niego.

Tak, drogi rodzicu, nie łudź się, że dziecko polubi jedzenie owoców kiedy Ty wcinasz frytki z keczupem!

Ważenie składników i liczenie WW i WBT. To właściwie podstawa. Osoba, która nie waży posiłków nie ma szans na dobre wyrównanie cukrzycy. Mamo, tato, diabetyku: koniecznie waż produkty i wyliczaj dokładnie wartości WW i WBT. (możesz użyć naszego autorskiego programu: www.wymienniki.dladiabetyka.pl). Jeśli masz z tym jakikolwiek problem koniecznie poproś o pomoc swojego lekarza, pielęgniarkę w poradni cukrzycowej lub skontaktuj się z nami – wyślemy Ci bezpłanie materiały o tym jak wyliczać wartość WW i WBT.

Jedzenie warzyw i owoców zamiast słodyczy. W sezonie staram się suszyć owoce w suszarce (takiej domowej – dla grzybiarzy). Garść ususzonych owoców ma w sobie ogrom słodyczy i nie kosztuje fortuny. Nie ma też uczulającego konserwantu ale na pewno zawiera witaminy z grupy B, witaminę C, mnóstwo błonnika i nierzadko wiele innych składników, których nie mają cukierki ani guma do żucia 🙂 Trzeba tylko pamiętać, aby dobrze wysuszyć owoce przed zmagazynowaniem, bo nawet niewielka odrobina wilgoci może zepsuć nasze hermetycznie zapakowane zapasy.

codzienny ruch – najlepiej coś oczywistego (jak nawyk mycia zębów) i przyjemnego (jak coś na co się czeka w ciągu dnia). U nas jest to codzienny spacer z psem połączony z tresurą i zabawą w aportowanie. Pies musi wychodzić na spacer więc innego wyjścia nie ma jak ubrać sportowe buty i cieszyć się z chwili na świeżym powietrzu pożytecznej dla obu stron.

jedzenie zup. Proste? Nie do końca, bo zupy nie są zbyt popularne. Niedzielny rosół – może gdzieniegdzie jeszcze tak…. ale często jest nam po prostu szkoda czasu na robienie zupy, bo drugie (w sensie bardziej konkretne) danie jest sycące i bardziej atrakcyjne. Jedzenie zup ma ogrom zalet: nie tylko nawadniają organizm i zaspokajają pierwszy apetyt, ale też stwarzają możliwości na wprowadzanie do diety ogromnej różnorodności warzyw i przypraw. Niech codzienna zupa stanie się nawykiem. Zainspiruj się naszymi propozycjami zdrowych i smacznych warzywnych zup (link).

Sprytnie omijać (tzn. eliminować) wysoki IG w posiłkach dzięki czemu zmniejsza się podaż insuliny (nie wzrasta więc ryzyko insulinooporności) i prawidłowa glikemia po posiłku stabilizuje się szybciej i bez dodatkowych tzw. „korekt”. Lista produktów z wysokim IG jest dostępna tutaj, a tutaj możesz ściągnąć bezpłatny poradnik jak obniżyć IG w popularnych daniach stosując zamienniki lub eliminując produkt z wysokim IG.

Mam nadzieję, że te rady przydadzą Ci się. Dobre nawyki to super sprawa, a odpowiednie ich kształtowanie u dziecka przyniesie w przyszłości efekt nie tylko w postaci świetnego wyniku HBA1 ale przede wszystkim dobrego samopoczucia, pełni sił umysłowych i fizycznych u „cukiereczka”.

4 Gru 2018 | O cukrzycy